donderdag 29 januari 2009

De Les het Huis en het Heupschot

Dag,

De lessen vorderen. Het is ontzettend leerzaam en ik ben er van overtuigd dat als ik straks wegga, ik een goede basis zal hebben gelegd om goed Russisch te leren spreken. Mijn lerares Alexandra is over het algemeen ontzettend aardig. Blijft geduldig en aanmoedigend; echter als ik te veel fout doe haalt ze uit; ik zit onder de blauwe plekken..Iets om over te klagen bij de cursuscoördinator. Ik heb iig al leren zeggen dat ik arts, ingenieur en professor ben. Een hele prestatie, want na 7 en een half jaar universiteit Groningen is mij dat nog niet gelukt!



Verder is alles hier prima voor elkaar. Zoals je ziet heb ik een goede plek om te studeren op mijn komnata. Het uitzicht heeft weinig weg van de prachtige gebouwen in de binnenstad en door Nederlandse ogen gezien heeft deze buurt wel wat weg van de Bijlmermeer. Vergis je echter niet; het is (oa. aan de aanwezige auto’s te zien) een keurige middenklasse buurt met relatief nieuwe flats.
Ik probeer op straat af en toe mensen aan te spreken en in winkels vraag ik zoveel mogelijk aan het personeel. Lange gesprekken zitten er nog niet in. Dus mijn beeld van de Rus is volledig gebaseerd op wat ik zie. Het probleem van een observatie is dat alles wat je ziet en wat binnenkomt wordt beperkt en verwerkt binnen het denkkader dat je jezelf in 26 jaar eigen hebt gemaakt. Onderstaande foto’s zeggen daarom misschien meer over mij dan over de inwoners van Sint Petersburg. (heupschot techniek ;) .


De vrouwen zien er prachtig uit..Het lijkt de normaalste zaak van de wereld om je midden op straat de blush bij te werken of even de lippen te stiften. Verder valt het mij op dat Russen op dezelfde manier met hun hond om gaan als wij. Prachtige tekkels met winterjas en zonnebril (heb ik helaas niet op de foto kunnen zetten) en aan hondenen kattenvoer ook geen gebrek, anders dan 10 jaar geleden toen russen nog in huilen uitbarsten als ze in Nedrland zagen dat we 50 soorten dierenvoer hadden....Marianne Thieme zou hier dus ook prima op vakantie kunnen, al weet ik niet of ze met dit (foto onder) modebeeld blij zou zijn..Oh ja over de vrouwen, die prachtig, lang en slank zijn..ik weet niet hoe heet ze hier douchen, maar na 40 krimpen ze en gaan ze er allemaal als deze mevrouw uitzien..

3 opmerkingen:

  1. Ha Wieb

    Je weet goed de lachspiertjes in werking te zetten! Ik kijk uit naar je volgende stukje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg leuk die straatbeelden..volgende keer de man van die vrouw in haar bontjas...?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Wiebe,

    Ik geloof er niets van dat Alexandra jou slaat, zij is de liefste en leukste lerares Russisch die ik ooit heb gehad. Mij heeft ze in 4 weken tijd nog nooit geslagen! En als ze je echt slaat zal je dat wel verdiend hebben. Je moet gewoon aan het begin van iedere les zeggen: kak wie prekrasna wiekladite! Je zult zien dat het aantal blauwe plekken zienderogen af zal nemen.

    Doe de groeten aan Alexandra, Katja en Bart uit mijn naam.

    Fswo garosjewa.

    Martijn

    BeantwoordenVerwijderen