zondag 25 januari 2009

De dag dat ik voor het eerst een lange wandeling maakte.

Waarschuwing dit artikel kan spelfouten bevatten ivm. vermoeidheid.

Geachte Lezer,

Schrik niet. Ik kom anders terug dan dat ik heenging. Anderhalve dag Rusland en ik ben niet meer de persoon die ik was voordat ik vertrok.. Vanmiddag maakte ik, samen met mijn kamergenoot Michael, een wandeling van het centrum naar ons appartementen wij kregen gelijkertijd een ontzettend goed gevoel over onszelf. We feliciteerden elkaar en we stonden op het punt elkaar vreugdevol te omhelzen. Gelukkig kregen we allebei op hetzelfde moment door dat dit wel een beetje vreemd zou zijn. Ten eerste, omdat we elkaar nog maar anderhalve dag kennen en ten tweede, omdat we niet weten of dat wel zo gewaardeerd wordt door de anderen mensen op straat. Russen lijken vooral heel ingetogen en ik weet zelfs niet of ze elkaar zouden omhelzen als ze 40 miljoen Roebel in de loterij zouden winnen. Misschien ook wel want 40 miljoen roebel is ongeveer 1 miljoen euro en daar kan een Rus heel veel Wodka van kopen. De koers van de roebel is trouwens aan het kelderen en dit maakt alles hier een stuk goedkoper. Enfin, Michael en ik waren zo vergnügt – hij is een Duitstalige Zwitser - omdat we er achter kwamen dat we allebei nog niet één Rus hadden gezien met een beter kapsel dan wij -- mensen die mij kennen weten dat dat wel wat zegt. Kort van voren lang van achter - de mohawk en het gekke kale koppie – ook de kapper is aan de drank! (Foto’s volgen nog).
Vol zelfvertrouwen zette we er weer de pas, het was een flinke tocht, want het appartement ligt op ongeveer een uur lopen van de hermitage. Het is er goed toeven. Keuken bed, studieruimte, w.c. , douche, centrale verwarming!, laminaat, kast, stoelen, kerstboom alles is aanwezig! We zitten hier met vier man, 3 nederlanders en 1 Zwitser. De voertaal is Engels, maar over een weekje misschien wel Russisch, want morgen begint mijn les. Nog even wat feiten: Vandaag naar de Isaakievski)* kathedraal geweest, een mooi uitzicht over de stad genoten en mijn eerste foto’s geschoten. Verder nog een hele diepe metro gepakt. In het Russisch metro kaartjes gekocht (100 roebel neerleggen en fronzen). Koffie gedronken in hotel Astorija (Luxe). Kaartjes voor het Mariïnsky theater gehosseld** 180 roebel betaalt en heel veel plannen gemaakt voor de rest van de tijd. Ik ga slapen, raampje open, want het is hier maar -1. Oh ja, ik zei aan het begin dat ik zou veranderen..Ik ben van plan om naar een Russische kapper te gaan.
Wiebe
* Gebouwd van 1768 tot 1802 onder toezicht van Tsaar Nicolaas 1. 101,5 meter hoog. Al fundering werden er 24000 geteerde dennenpalen de grond in geslagen (daar heb je lijfeigenen voor). Vanaf deze kathedraal heb je een prachtig uitzicht over de stad. Foto’s volgen nog.
** Beroemd Theater: thuishaven van Rimsky-Korsakov , Tsjaikovski, Gergjev. Wij gaan naar een uitvoering van Rachmaninov. Michael spreekt al goed Russisch en we hebben dus niet de toeristenprijs hoeven betalen (800 Roebel). Hopen dat ze ons niet terugsturen als we naar binnen gaan als ze merken dat we Europeanen zijn.

1 opmerking: